Olav og Frøydis Vestbøstad

mandag, januar 31, 2011

Om lånekassen og sånn....


For å gå rett på sak; Johanne (og flere andre på Borgen og ellers rundt om) har allerede tatt noen eksamener for vgs mens de gikk på ungdomsskolen. I år har de færre timer enn de som ikke har tatt disse eksamene. De har studietimer og kan gjøre annet skolearbeid i disse timene. Lånekassen tolker dette som om de ikke har full studietid og trekker tilbake 25% av borteboerstipendet som de har fått.

Dette var beskjeden vi fikk og det gjorde meg mildt sagt litt irritert! Ikke akkurat stimulering til å gjøre noe ekstra på ungdomsskolen, spør du meg. Og hvorfor går politikere ut i avisene og forteller at dette er så bra når du blir "straffet" senere.....

Jeg tok kontakt med de fleste i dag, utdanningsdirektoratet, lånekassen, ungdomsskolen hvor Johanne gikk, rektor på Drottningborg og alle er enig om at dette høres helt rart ut. Det viser seg at Johanne ikke er blant de som får trekk - og det er jeg selvfølgelig lettet over - men, det gjelder jo fortsatt noen og det gjør meg så sint.

Urettferdig behandling for de få som ikke bor hjemme når de går på videregående og som har jobbet det lille ekstra i tiende. Det er ikke mange dette gjelder, men for de det gjelder svir det! Og tar jeg ikke helt feil er det private skoler som lider - igjen! Hvem i all verden skal en stemme på ved neste valg for å fremme valgfriheten til å gå kristne internatskoler?