Olav og Frøydis Vestbøstad

fredag, april 29, 2011

DETTE VAR GØY!


I dag har jeg hatt fri og har rett og slett leika meg på kjøkkenet. Jeg laga marshmallow fondant - lett å lage, gjenstår å se hvor lett det blir å få på kaka...

Og så laga jeg sukkerpasta! Lett å lage og så gøy å lage dekorasjoner. Jeg brukte bare noen utstikkere jeg allerede hadde, men øn
sker meg mange nye - som kanskje ikke har julemotiv! Bokstavene kjøpte jeg i Indonesia, har tall også, men jeg trenger ikke opplyse hvor mange lys som skulle ha vært på kaka!!

Oppskriftene fant jeg i Ukeadressa onsdag 20.4.11;
Marshmallowfondant; 200 g marshmallows, 2 ss vann, 2 ss Flott matfett og 300 g melis
Ha vann og marshmallows i en bolle og sett i mikrobølgeovnen på full styrke til marshmallowsene smelter og eser kraftig opp (tok 2 x 30 sek). Rør inn matfettet og ha i melisen litt etter litt. Kna melisen inn med hendene. Tilsett melis til massen er fast og elastisk. Oppbevares i romtemp, godt innpakket i plast.

Sukkerpasta; 2 ss vann, 2 pl gelatin, 100 g lys sirup (glukose i oppskriften) 15 g Flott matfett, 500 g melis, 2 ss vaniljesukk
er
Legg gelatinplatene i vann i fem min.Varm platene i vannbad og hell sirup oppi. Ha i fettet til slutt. Sikt melis i kjøkkenmaskinen. Ha i væsken og bland sammen på medium hastighet til det blir en tykk deig. Ta sukkerpastaen ut og kna den litt. Del opp i stykker og rull det godt inn i plastfolie. Legg deigen til oppbevaring i kjøleskapet. Om du skal farge - gjør det med en gang.